.st0{fill:#FFFFFF;}

Recenze: Driveto – moje zkušenosti

13 května, 2022

Jana Vochková

5/5

Ať už jsem si v průběhu let pořizoval auto nové nebo ojeté, vždy jsem si přitom říkal, co s ním budu dělat, pokud se v mém životě něco změní. Jistě, auto můžu prodat vždycky, ne vždy ho ale lze prodat výhodně. A co když dojdu k závěru, že auto sice potřebuji ale úplně jiného typu? Opět to bude znamenat prodej toho starého a koupě nového, se všemi problémy, které to přináší. Upřímně řečeno, na to je můj čas drahý, jak ten osobní, tak ten, který věnuji firmě. Současné doba naštěstí nabízí možnosti, jak toto dilema vyřešit. Třeba prostřednictvím služeb jako je operativní leasing, nejen ve své původní, ale i vylepšené podobě. A právě v těchto vodách jsem řešení našel i já.

Operativní leasing a řešení problému

Vždycky mě zajímaly nejrůznější podnikatelské modely, o existenci operativního leasingu jsem proto dobře věděl, dokonce i to, že jeho historie sahá (především ve Spojených státech) až někam do 18. století. U nás se výrazně rozšířil právě v souvislosti s auty poměrně nedávno, pár let už ale součástí trhu s auty je.

Stručně řečeno: dobře jsem si uvědomoval, že právě operativní leasing je řešením mého dilematu. Jako operativní leasing – lidově operák – se označuje dlouhodobý pronájem vozu. Od klasického leasingu se tedy liší tím, že auto stále zůstává majetkem leasingové společnosti, a to i po skončení smlouvy.

Z toho plynou výhody i nevýhody tohoto způsobu pořízení vozu. Mezi výhody patří fakt, že leasingová společnost přebírá starost o běžné náklady s provozem vozu, včetně placení pojistného, servis apod. Jinými slovy, je to přesně to řešení, které mi nabízí to, co chci: minimum starostí a možnost věnovat maximum času a energie tomu, co má opravdový smysl.

Na trhu je nabídek operativního leasingu hodně, já si ale na doporučení vybral společnost Driveto, která nabízí nejen tradiční operativní leasing, ale i tzv. flexibilní variantu, pro mě ideální.

Co konkrétně Driveto nabízí?

Driveto mi nabídlo dva základní modely provozování vozu. Jak již jsem zmiňoval, tím prvním je klasický operativní leasing. To znamená, že si vyberete vůz, sepíšete smlouvu, kde bude přesně uvedeno, na jak dlouho si auto pronajímáte, jaký bude měsíční poplatek a všechny další náležitosti. Do pár dnů pak máte auto k dispozici a můžete ho začít používat.

Driveto: recenze

Já si ale se svojí preferencí maximální volnosti vybral flexibilní variantu operativního leasingu. Driveto totiž pod tímto názvem nabízí možnost auto kdykoliv v průběhu pronájmu vrátit, nebo vyměnit za jiné.

Jak to probíhalo?

Ve chvíli, kdy jsem se rozhodl pro flexibilní operativní leasing, jsem se ve vyhledávacím systému na webu Driveto začal „přehrabovat“ v nabídce všech vozů. Nabídka je široká, najdete v ní auta od Fabie po Audi Q8. Někomu se může hodit možnost filtrování zobrazených výsledků podle značky, paliva, převodovky nebo třeba konkrétního příslušenství, já si ale auta prošel pěkně jedno po druhém. Výběr je na vás, ale pokud jako já dáváte přednost zlatým středním cestám, vyberete si třeba Karoq.

Po kliknutí na detail vozu je možné zvolit způsob pronájmu a kliknutím vyjádřit o jeho dlouhodobý pronájem zájem. Pokud to uděláte, do několika hodin (já odesílal předběžný formulář večer, takže v mém případě to bylo druhý den) se vám ozve operátor Driveto a domluví s vámi veškeré podrobnosti smlouvy i následného provozu auta.

Jak se podepisuje smlouva?

S operátorem jsem tedy vyřídil vše potřebné, domluvili jsme se na délce trvání smlouvy, na maximálním kilometrovém nájezdu, vysvětlil mi, jak je to s placením, tj. ke kterému datu bude každý měsíc potřeba odeslat splátku i to, jak so auto převezmu (k tomu se dostaneme).

Vlastní návrh smlouvy mi přišel následně na e-mail a poté, co jsem si jí prostudoval a ověřil si, že je v ní všechno podle toho, jak jsme se domluvili, jsem jí online podepsal. Je samozřejmě potřeba doložit svoji totožnost prostřednictvím dvou dokladů, které jsem poslal elektronicky. Právě možnost online vyřízení považuji za další pozitivum, není třeba nikam jezdit a vše vyřídíte z pohodlí svého obýváku.

Je na místě zmínit, že v případě volby flexibilního operativního leasingu je s pronájmem spojený tzv. startovací poplatek. U zmíněného Karoqu (diesel, automatická převodovka) s měsíčním poplatkem za pronájem ve výši necelých 12 tisíc měsíčně činil tento startovací poplatek něco přes 21 tisíc korun měsíčně. Každý má jiné preference, pro mě je ale tato volnost a flexibilita věcí, která za to stojí.

V chvíli, kdy byla smlouva podepsána z mé strany a odeslaná, stačilo jen chvíli počkat, než jí podepíšou i v Driveto – to je otázka chviličky – mohl jsem začít počítat čas do předání vozu.

Kdy jsem dostal auto?

Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny náležitosti, tj. podepsaná smlouva a v případě flexibilního pronájmu i zaplacený startovací poplatek, můžete očekávat další telefonát operátora Driveto. S ním už jsem potom dojednával přímo předání vozu.

Driveto má své zákaznické centrum u obchodního centra Nové Butovice v Praze, právě tam se vozy zákazníkům předávají. Pro mě jako pro Pražáka je to samozřejmě bez problémů, pro mimopražské je to možná trochu komplikace ale na druhou stranu: nepronajímáte si vůz na pár dní, ale na dlouhou dobu (mimochodem, průměr je u Driveto 14 měsíců), takže jedna cesta do Prahy je cenou, kterou snad není takový problém obětovat.

Předání auta proběhlo bez problémů v přátelské atmosféře a nemám i na co stěžovat. A nejdůležitější informace: od podpisu smlouvy do předání vozu uběhlo devět dní, to je shodou okolností přesně tolik, kolik činí u Driveto průměrná doba.

Auto mi bylo předáno v perfektním stavu, dokonale umyté, vyluxované a připravené na první jízdu. Dostal jsem k němu jeden klíč, druhý si nechalo Driveto. Pokud byste měli tu potřebu, můžete si nechat udělat duplikát, pokud se na tom ale s Driveto dohodnete. To, že je řídíte auto na operativní leasing právě od Driveto, poznáte vy i ostatní řidiči jen podle malého štítku s názvem společnosti vzadu na autě.

Vlastní používání auta od Driveto

Co je potřeba si před pronájmem auta ujasnit je to, že pro používání auta na operativní leasing platí určitá pravidla. O maximálním ročním kilometrovém nájezdu již byla řeč, není to ale pravidlo jediné. Některé pro mne byly naprosto bezproblémové, jiné přece jen trochu omezující. To je ale součást „hry“ a je třeba to respektovat. O co konkrétně tedy jde?

Vzhledem k tomu, že já sám jsem nekuřák a platí to i pro celou mojí rodinu, která se bude v autě vozit především, není pro mě zákaz kouření v autě žádnou omezující podmínkou. Mnohem důležitější a zajímavější jsou pro mě podmínky pro to, kdo všechno může auto řídit.

Vcelku logicky se konkrétní podoba této podmínky liší podle toho, zda si vozidlo pronajímá fyzická osoba, anebo firma jako služební. U služebních vozidel platí vcelku očekávané podmínka, tj. auto smí řídit zaměstnanci společnosti, které jednatel firmy uvede do smlouvy. Já mám auto pronajaté jako soukromá osoba a v tomto případě si za jeho volant mohou sednout kromě mě i moji rodinní příslušníci (totéž platí pro OSVČ). V mém případě se tedy reálně jedná o manželku.

Ve chvíli, kdy bych chtěl auto půjčit třeba kamarádovi, musel bych si Driveto požádat o svolení v podobě písemného souhlasu. To je samozřejmě trochu komplikace. Je třeba také zmínit, že ať už bude auto řídit kdokoliv, za auto vždy odpovídám já, jakožto ten, kdo je uvedený ve smlouvě.

Údržba auta a servis

Důležitou otázkou – a pro mnohé i zásadním argumentem pro operativní leasing jako takový – je otázka servisu a údržby, obecně provozních nákladů. Velkou část z nich Driveto pokrývá. V ceně, resp. v měsíčním poplatku, už je zahrnuto povinné ručení a havarijní pojištění (se spoluúčastí ve výši 5 procent), dálniční známka i garanční prohlídka. Kromě toho mám u Driveto zajištěny i obě sady pneumatik a jejich tradiční jarní a podzimní výměnu.

Co se servisu v případě jakéhokoliv problému týká, v tomto případě jsou zásahy děleny na dvě kategorie. Jedna souvisí se spotřebním materiálem, druhá s opravami většího rozsahu. Do té první skupiny patří věci jako doplňování nebo výměna provozních kapalin, výměna proražené pneumatiky anebo brzdových destiček nebo kotoučů. Přesná definice je samozřejmě vymezená smlouvou.

Větší opravy jsou potom placeny z havarijního pojištění, u kterého je nicméně třeba počítat se zmíněnou pětiprocentní spoluúčastí, maximálně však do výše 5 tisíc korun.

Další věc, která mě samozřejmě zajímala, bylo to, do jaké servisu můžu s autem v případě potřeby zajet. Žádný konkrétní seznam jsem nedostal, v zásadě to funguje tak, že kdyby bylo třeba, zavolám do Driveto a společně se dohodneme na konkrétním servisu, kam s autem vyrazím.

Operák ano či ne?

S hodnocením a závěrem je v takovýchto případech vždycky trochu potíž, mě tenhle způsob provozování auta vyhovuje, je mi ale jasné, že někdo to bude mít naopak. Obecně platí, že operativní leasing ocení ti, kdo si nechtějí přidělávat starosti pořizováním vlastního auta. Jedná se třeba o lidi, kteří neví co bude za dva roky, kde budou bydlet, jestli nebudou potřebovat pro rodinu zase jiný vůz apod. Právě pro tento typ řidičů je operativní leasing dobrou volbou, byť sebou nese jistá omezení. Ať již v tom, že není tak snadné vůz půjčit na víkend známému, dělat na něm jakékoliv úpravy apod. Operativní leasing je dobrou volbou také pro firmy, tam bych ho označil jako jednoznačně nejlepší řešení.

Operativní leasing na druhou stranu příliš neocení ti, kdo vyžadují pravý opak, tedy řidiči, kteří preferují volnost v nakládání a používání s autem spíše než volnost a flexibilitu související s koupí nebo prodejem automobilu. Jde asi o přístup, pokud vnímáte auto jako čistě spotřební zboží, je operativní leasing vhodnou volbou, pokud jako „plechového miláčka“, pak se pravděpodobně rozhodnete opačně.

Hodnocení Driveto

Na českém trhu je poskytovatelé operativního leasingu na osobní vozy pro firmy i fyzické osoby celá řada. Nabízí jej specializované společnosti, stejně jako někteří prodejci automobilů, ať již spojení přímo s automobilkami, tak prodejci nezávislí. Počet vozů, které mají čeští zákazníci potenciálně k dispozici na operativní leasing jde teoreticky do desítek tisíc. Je zřejmé, že vybrat jednu firmu a říct, že právě ona je tím jediným nejlepším řešením, zkrátka a dobře nejde. A není to možné udělat ani v případě Driveto, byť jsem s jeho službami spokojen a celý proces výběru vozu, podpisu smlouvy, přebrání i podmínky provozu mi vyhovují.

Při výběru je spíše třeba zaměřit se na ty prvky, které Driveto má a ne všichni ostatní je nabízí. V tomto ohledu musím zmínit možnost kompletního online vyřízení, to je věc, která ani v roce 2022 není samozřejmostí a někde budete muset smlouvu stále ještě podepisovat ručně. Druhou – a ještě důležitější – věcí je potom existence flexibilního tarifu. Celá řada společností nabízí smlouvu na pevně určenou dobu (byť lze její délku volit), neumožňuje ale snadné vrácení vozu kdykoliv chcete.

Co se podmínek jako je servis, výměna pneumatik, pojištění v ceně apod., ty jsou s dalšími firmami vesměs srovnatelné. Při výběru konkrétního poskytovatele bude samozřejmě třeba vždy vybírat podle konkrétních potřeb a požadavků, Driveto se ale rozhodně vyplatí do úvah zahrnout.

Naše hodnocení služby DRIVETO

Snadnost používání a sjednání

Rychlost získání nového vozu